نظرسنجی رسانه ای و توصیه هایی پیش از انتخابات ریاست جمهوری

اتحادیه‌های کارگری رسانه‌ای (FMETU) و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) نظرسنجی جدیدی را منتشر کرده‌اند که توصیه‌هایی جامع برای سیاست ملی جدید رسانه‌ای در سریلانکا ارائه می‌دهد.

انتخابات ریاست جمهوری سریلانکا روز شنبه ۲۱ سپتامبر در این کشور برگزار می شود و مردم از میان ۳۹ نامزد یک نفر را برای ریاست جمهوری انتخاب می کنند. نقش رسانه ها در اطلاع رسانی شفاف و درعین حال رعایت اصول حرفه ای بسیار مهم است.

اتحادیه‌های کارگری رسانه‌ای (FMETU) و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) نظرسنجی جدیدی را منتشر کرده‌اند که توصیه‌هایی جامع برای سیاست ملی جدید رسانه‌ای در سریلانکا ارائه می‌دهد. این نظرسنجی که شامل نظرات ۲۵۰ نماینده رسانه‌ای از سراسر کشور است، هدف آن تقویت و استقلال رسانه‌هاست که استانداردهای حرفه‌ای را رعایت کرده و با انسجام و وحدت خدمت‌رسانی کند.

نکات کلیدی و جزئیات:

۱.  تاسیس کمیسیون مستقل رسانه‌ای:

  • تشکیل کمیسیون از طریق گفت‌وگو با ذینفعان متعدد.
  • نظارت بر آزادی رسانه‌ها، جلوگیری از تمرکز مالکیت و اطمینان از پاسخگویی.
  • مشاوره در زمینه توسعه رسانه، نظارت بر توزیع تبلیغات دولتی و ترویج سواد رسانه‌ای.

۲.  اصلاحات قانونی:

  • اصلاح قوانین موجود از جمله قانون شوراهای مطبوعاتی ۱۹۷۳ و قانون امنیت آنلاین ۲۰۲۴.
  • همسو کردن چارچوب‌های قانونی با استانداردهای بین‌المللی.
  • ترویج چندگانگی رسانه‌ای و حمایت از حقوق روزنامه‌نگاران.

۳.  استانداردهای اخلاقی و تنظیم مقررات:

  • تقویت خودتنظیمی و شیوه‌های اخلاقی در تمام رسانه‌ها.
  • تقویت کمیسیون شکایات مطبوعاتی.
  • ایجاد یک نهاد تنظیم‌کننده مستقل برای رسانه‌های الکترونیکی.

۴.  حقوق و رفاه کارگران رسانه‌ای:

  • اطمینان از شیوه‌های کار عادلانه، جبران مناسب، امنیت شغلی و تدابیر ایمنی برای روزنامه‌نگاران.

۵.  حمایت از توسعه و آموزش رسانه‌ای:

  • سرمایه‌گذاری در آموزش حرفه‌ای، از جمله گزارش‌نویسی تحقیقی و روزنامه‌نگاری دیجیتال.

۶. ترویج روزنامه‌نگاری تحقیقی:

  • ایجاد کمک‌های مالی و حمایت‌های قانونی برای روزنامه‌نگاران تحقیقی.

۷.  برابری جنسیتی در رسانه‌ها:

  • پیاده‌سازی برنامه‌های آموزشی برای ترویج گزارش‌نویسی حساس به جنسیت و افزایش مشارکت زنان.

۸.  گسترش رسانه‌های دولتی:

  • تحت نظارت کمیسیون مستقل رسانه‌ها قرار دادن رسانه‌های دولتی برای ارتقاء حرفه‌ای بودن و سودآوری.

۹.  تقویت حق دسترسی به اطلاعاتRTI :

  • بهبود فرآیند RTI و افزایش آگاهی عمومی.

۱۰. نوآوری‌های رسانه‌ای دیجیتال: تنظیم رسانه‌های دیجیتال برای شفافیت.

  • حمایت از استارتاپ‌های دیجیتال و تعادل بین آزادی بیان و حفاظت از محتوا.

۱۱. دانش رسانه‌ای و سایبری:  سرمایه‌گذاری در برنامه‌های سواد رسانه‌ای، به‌ویژه برای جوانان.

۱۲.  نوآوری و پژوهش: تشویق به پژوهش و حمایت از پروژه‌های نوآورانه رسانه‌ای.

۱۳. همکاری بین‌المللی: تسهیل برنامه‌های تبادل و شرکت در مجامع رسانه‌ای جهانی برای همسو کردن شیوه‌های رسانه‌ای سریلانکا با استانداردهای بین‌المللی.

منبع:https://island.lk/media-survey-ahead-of-prez-poll-vital-recommendations-made/

کد خبر 21072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =